Alla inlägg under augusti 2007

Av Anna - 15 augusti 2007 23:53


Jag läste på tidningen Mamas hemsida att Svt-programledaren Ola Lindholm har blivit pappa till en son som fått namnet Loa. Jag tror knappast att det var en slump att sonen fick just detta namn, med tanke på hur lika Loas och hans pappas namn är. Tidigare har jag endast förknippat namnet Loa med skådespelaren och sångaren Loa Falkman, men det är väldigt roligt att se att en liten nyfödd fått detta namn. På något sätt får jag ofta en helt ny syn på ett namn när det är en liten nyfödd bebis som bär namnet, och inte endast personer i den äldre generationen. Loa är faktiskt ett riktigt sött namn och kanske kan det vara ett ovanligare alternativ till namnet Love som verkar dyka upp allt mer bland de nyfödda. Denna trend märks även hos de svenska kändisarna och exempel på några svenska stjärnor som valt att döpa sina barn till Love är artisten Martin Stenmarck och skådespelaren Jonas Malmsjö.


Vad tycker Du om namnet Loa? Skriv gärna en kommentar till mitt inlägg.


Av Anna - 8 augusti 2007 00:21


Här nedan finner du två namn som hittills varit helt okända för mig, men som jag nyligen upptäckt:

 

Skådespelerskan Cecilia Frodes nyfödda dotter fick namnet Oderia. Jag har personligen aldrig hört talas om namnet förut, så det var ett helt nytt namn för mig. Det påminner mig mycket om namnet Ofelia, vilket kanske inte är särskilt konstigt med tanke på hur lika de låter.

 

Ett annat namn som var nytt för mig var namnet Irmeli, som Sara Edwardssons, (f.d. programledare för Bolibompa), dotter heter. Jag var endast bekant med varianten Irmelin sedan tidigare, trots att Irmeli verkar vara betydligt vanligare enligt Statistiska Centralbyrån. Av dessa två namn tycker jag mest om Irmeli, men när det gäller namn överhuvudtaget som börjar på ”Irm”, är Irma min absoluta favorit, vilket är ett namn som jag tycker väldigt mycket om.

 

Av Anna - 1 augusti 2007 23:26


Idag vill jag ge plats åt dessa fina namn:


Birk

Astrid Lindgrens sagonamn som är oerhört fint. Namnet ger mig en känsla av natur och av friheten som finns där, vilket jag verkligen tycker om. 


Imre

Ett vackert namn som även det ger mig en sorts känsla av naturen.


Lovin

Ett mycket ovanligt och vackert namn. Enligt Statistiska Centralbyrån finns det endast 6 personer i Sverige som bär Lovin som tilltalsnamn. Jag är förvånad över att det inte är fler eftersom jag tycker att det är ett sådant otroligt fint namn.


Villemo

Ett mycket, mycket sött namn. 


Vide

Påminner mig inte helt osökt om den mjuka videungen som tittar fram på våren. Ett sött namn.

 

Presentation

Omröstning

Tycker du att det är roligt med namn?
 Ja absolut!
 Nej, namn intresserar mig inte.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards