Alla inlägg under juli 2007

Av Anna - 27 juli 2007 23:52


Många namn har en betydelse, och dessa betydelser spelar olika stor roll för olika människor. En del väljer sina barns namn efter vilka betydelser namnen har, andra tycker att det kan vara kul att veta vad ens eget eller andras namn betyder, och andra bryr sig över huvud taget inte.


Jag personligen tycker att det är roligt och intressant med namnbetydelser, och därför har jag samlat ihop några namn som jag tycker har extra fina betydelser:


Saga

Hon som ser alternativt  Berättelse 


Theodor

Guds gåva 


Iris

Regnbåge 


Nathanael

Gud ger 


Vidar

Skog 


Pontus

Hav 


Gabriel

Guds kämpe


Sofia

Vishet 


Elina

Fackla alternativt  Den lysande

(Härstammar från Helena)


Vet Du något namn som du tycker har extra fin betydelse? Skriv i så fall gärna en kommentar till mitt inlägg.

Av Anna - 23 juli 2007 23:08


Idag vill jag tipsa om tre namn som jag nyligen fattat tycke för. De tre namnen är följande:

  

Hedwig

Ett namn som jag fattat tycke för genom Harry Potter. Där tillhör visserligen namnet en uggla, men jag tycker att namnet passar sig minst lika bra på människor. Det är ett rejält namn med karaktär.

 

Sigrid

Jag har aldrig tidigare varit förtjust i detta namn, men för inte så länge sedan såg jag på det med nya ögon, och jag gillar det faktiskt. Jag tycker att det är ett vackert namn som även det har karaktär.


Luna

Även detta namn har jag fått upp ögonen för genom berättelsen om Harry Potter, där Luna är en karaktär som dyker upp i de senare böckerna. Jag tycker att Luna är ett ovanligt och sött namn som förövrigt betyder måne.


Av Anna - 20 juli 2007 23:35


Idag är temat dubbelnamn. Det kan vara väldigt roligt att experimentera med namn, exempelvis genom att sätta ihop två namn till ett dubbelnamn. Många förknippar dubbelnamn med lite äldre namn, så som Lars-Åke, Inga-Britt, Bengt-Göran, m.fl Men det går att skapa betydligt modernare dubbelnamn för den som vill. Faktum är att två namn ihop kan till och med, i vissa fall, bli finare tillsammans än de är var för sig. Dessutom blir personer med ett udda dubbelnamn oftast ganska ensamma om sitt namn, och om man ser det som något positivt kan ett dubbelnamn vara en bra valmöjlighet.

 

Här är kommer några dubbelnamn som kanske inspirerar:

Emilia-Maria

Agnes-Cecilia

Agnes-Emilia

Love-Elise


Komikern Christine Meltzers lilla dotter heter Ida-Lova, och hon är hittills ensam om sitt namn enligt Statistiska Centralbyrån.


Nu är det är bara att sätta igång! Det är bara att börja experimentera. Kanske hittar du ett nytt favoritnamn genom att låta två namn sitta ihop.

Av Anna - 19 juli 2007 23:34


Har ni tänkt på hur man ofta associerar ett visst namn med en viss personlighet? Jag har mött personer som alla burit samma namn, och också visat sig ha liknande personlighetsdrag. En del namn förknippar vi kanske med snällhet, andra arrogans, och vissa elakhet. Hur kommer det sig att det är så? Är det bara ren inbillning? Eller är det så att vissa föräldrar väljer vissa sorters namn? Och om det är så; vilka sorters föräldrar väljer vilka namn? Självklart går det inte att dra alla personer med samma namn över en kam, det vore ju hemskt tråkigt om alla med samma namn liknade varandra, och så är självklart inte fallet. Men jag tycker ändå att de frågor som jag ställt ovan kan vara intressanta att fundera på. Finns det exempelvis några namn som du förknippar med särskilda personlighetsdrag?



Namntips:

Paolo Robertos lilla dotter heter Elisa: ett mycket sött namn tycker jag. Storebror heter Enzo.

 

En utav skådespelarna i filmen ”Elina - som om jag inte fanns” heter Tind. Ett fint namn enligt mig. Ett väldigt ovanligt namn är det också, det finns nämligen bara en enda Tind i hela Sverige enligt Statistiska Centralbyrån.

 

Av Anna - 18 juli 2007 19:12


Josefin Nordstierna, (programledare på Bolibompa i vanliga fall, men just nu föräldraledig), visade upp sin lilla nyfödda Moses för några veckor sedan i ett avsnitt av Bolibompa. Först blev jag förvånad över namnvalet eftersom det inte hör till de mest vanliga namnen, men när jag sedan funderade på vad jag tyckte om namnet, började jag tycka allt mer om det. Jag tycker att Josefin och hennes man var modiga som gav deras son detta ovanliga namn, och Moses är ett mycket fint namn. Jag gillar det, det låter mjukt på något vis. En del namn är man så van att höra, eller förknippar det med något så pass mycket, att man tar det gör givet på något sätt. Man ser inte namnet som det verkligen är, eller som något speciellt eller unikt namn, utan man ser det istället på samma sätt som man alltid sett det. Jag tror att det var så jag såg Moses innan jag hörde att Josefins son fått detta namn. Jag har hela tiden förknippat namnet Moses med Moses/Mose i bibeln (kanske inte så otippat), och inte sett namnet som något annat än just namnet på en utav bibelns personligheter. När jag sedan fick se att Josefins son bar namnet Moses, såg jag namnet ur en helt ny synvinkel. Plötsligt var det en liten söt pojke i vår tid, och inte bara en man för tusentals år sedan, som hette Moses.

 

Jag tror att det lätt blir på det sättet, att man låter en massa namn passera utan att man ger dem någon större uppmärksamhet, men helt plötsligt dyker det upp någon/något som får en att se annorlunda på namnet. Så idag är mitt tips till er som letar efter nya favoritnamn, att hålla ögonen öppna och försöka att se de namn som ni redan känner till ur en ny synvinkel.

 

Jag läste också i en artikel att Josefins dotter, och Moses storasyster, heter Yrla (så som en utav karaktärerna i tv-serien Ebba och Didrik), så familjen Nordstierna verkar köra på temat ”ovanliga namn” :)

Av Anna - 17 juli 2007 12:57


Häromdagen såg jag en barnvagnsnamnskylt där det stod skrivet ”Iselin”. Jag hade aldrig hört namnet sedan innan, men det påminner mig lite om namnet Irmelin. Hos mig blir inte Iselin någon storfavorit, även om det var roligt att få ta del av ett nytt namn.

 

Ett namn som däremot blivit lite utav en ny favorit för mig är Marisol. Det var en liten flicka i en dagstidning för några veckor sedan som bar detta namn. Jag tycker att det är oerhört vackert samtidigt som det är ovanligt – utan att för dens skull vara konstigt.

 

Har du några tankar kring namnen Iselin, Irmelin eller Marisol? Skriv i så fall gärna en kommentar till mitt inlägg :)

Av Anna - 17 juli 2007 00:16


Namnet Ella verkar bara växa i popularitet. Nu för tiden poppar det upp Ellor lite varstans. Här kommer tre exempel på relativt nya Ellor:

 

Nyhetsankaret Ulrica Nilsson visade under Båstadsveckan för första gången upp sin dotter Ella, 9 månader. (http://helsingborg.expressen.se/fredag/1.759599/har-visar-ulrika-upp-sin-ogonsten).

 

Även artisten Andreas Johnsons 1- åriga dotter fick namnet Ella.

 

Christer Nerfont, (lokal musikalartist från Värmland), och hans fru Cecile Nerfont (även hon musikalartist), meddelade härom veckan att deras nyfödda dotter ska få namnet Ella Aurora, då med Ella som tilltalsnamn.

 

Även hos ”vanligt” folk har jag sett en tendens av att namnet Ella blivit allt mer populärt. Bland annat fick grannparet i området en liten tös, och denna lilla flicka fick även hon namnet Ella.

 

Också i födelseannonserna tycker jag mig se att det dyker upp små Ellor med jämna mellanrum.

 

Namnet Ella verkar alltså vara på uppgång i namntoppen, och kändisar brukar även ha en tendens att kunna påverka namnpopulariteten. Vare sig det är lokala förmågor som paret Nerfont, eller betydligt mer rikskända personligheter som Andreas Johnson, så kan man anta att det alltid är en eller annan nybliven småbarnsförälder som får upp ögonen för namnen som de mer eller mindre offentliga personerna har valt till sina nyfödda.

 

Emma har de senaste åren ständigt toppat namnlistorna, men kanske kommer det en konkurrent till detta än så länge ohotade namn? Nåväl, sannolikheten för att Emmas tronplats ska hotas av Ella inom den närmsta framtiden kan tyckas låg med tanke på Emmas stabila listplacering. Men vem vet, om några år kanske Emma får tacka för sig och lämna över sin tronplats – och vad är det då som säger att det inte är Ella som tar över?


Vilket namn det än nu blir som tar över förstaplaceringen, så anser jag personligen att förändringens vind gärna får blåsa i namntoppen med tanke på att Emma legat i topp sedan 2002. Faktum är att Emma legat på namnlistans förstaplacering sedan 1991 (!), borträknat från åren 2000-2001, då Julia lyckades ta sig upp på förstaplaceringen, för att sedan år 2002 än en gång få lämna över till Emma.

 

Ella må inte vara någon Emma vad det gäller popularitet ännu, men jag tror absolut att alla Emmor får se upp, för här kommer alla små Ellor med stormsteg!


(Informationen om vilka namn som legat i topp, och under vilka år, är hämtad från svenskanamn.se) 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Tycker du att det är roligt med namn?
 Ja absolut!
 Nej, namn intresserar mig inte.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards