Direktlänk till inlägg 17 juli 2007

Ella - det nya Emma?

Av Anna - 17 juli 2007 00:16


Namnet Ella verkar bara växa i popularitet. Nu för tiden poppar det upp Ellor lite varstans. Här kommer tre exempel på relativt nya Ellor:

 

Nyhetsankaret Ulrica Nilsson visade under Båstadsveckan för första gången upp sin dotter Ella, 9 månader. (http://helsingborg.expressen.se/fredag/1.759599/har-visar-ulrika-upp-sin-ogonsten).

 

Även artisten Andreas Johnsons 1- åriga dotter fick namnet Ella.

 

Christer Nerfont, (lokal musikalartist från Värmland), och hans fru Cecile Nerfont (även hon musikalartist), meddelade härom veckan att deras nyfödda dotter ska få namnet Ella Aurora, då med Ella som tilltalsnamn.

 

Även hos ”vanligt” folk har jag sett en tendens av att namnet Ella blivit allt mer populärt. Bland annat fick grannparet i området en liten tös, och denna lilla flicka fick även hon namnet Ella.

 

Också i födelseannonserna tycker jag mig se att det dyker upp små Ellor med jämna mellanrum.

 

Namnet Ella verkar alltså vara på uppgång i namntoppen, och kändisar brukar även ha en tendens att kunna påverka namnpopulariteten. Vare sig det är lokala förmågor som paret Nerfont, eller betydligt mer rikskända personligheter som Andreas Johnson, så kan man anta att det alltid är en eller annan nybliven småbarnsförälder som får upp ögonen för namnen som de mer eller mindre offentliga personerna har valt till sina nyfödda.

 

Emma har de senaste åren ständigt toppat namnlistorna, men kanske kommer det en konkurrent till detta än så länge ohotade namn? Nåväl, sannolikheten för att Emmas tronplats ska hotas av Ella inom den närmsta framtiden kan tyckas låg med tanke på Emmas stabila listplacering. Men vem vet, om några år kanske Emma får tacka för sig och lämna över sin tronplats – och vad är det då som säger att det inte är Ella som tar över?


Vilket namn det än nu blir som tar över förstaplaceringen, så anser jag personligen att förändringens vind gärna får blåsa i namntoppen med tanke på att Emma legat i topp sedan 2002. Faktum är att Emma legat på namnlistans förstaplacering sedan 1991 (!), borträknat från åren 2000-2001, då Julia lyckades ta sig upp på förstaplaceringen, för att sedan år 2002 än en gång få lämna över till Emma.

 

Ella må inte vara någon Emma vad det gäller popularitet ännu, men jag tror absolut att alla Emmor får se upp, för här kommer alla små Ellor med stormsteg!


(Informationen om vilka namn som legat i topp, och under vilka år, är hämtad från svenskanamn.se) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 27 juli 2009 17:57

  Vilket namn tycker ni är finast, Kasper eller Caspian?

Av Anna - 7 juni 2009 23:47

  Idag hörde jag om tre små pojkar som hette Teodor, Fredrik och Ossian. Fina namn tycker jag :) Vad tycker ni? ...

Av Anna - 7 juni 2009 23:43

  Igår mötte jag tre små ursöta systrar som hette Vanja, Ottilia och Mirjam. Jättesöta namn till jättesöta flickor. ...

Av Anna - 13 maj 2009 21:29

  Hörde om en liten tjej som heter Enna. Vad tycker ni om namnet? ...

Av Anna - 13 april 2009 18:18

  Idag läste jag om en liten pojk som fått namnet Casbian. Vad tycker ni?   ...

Presentation

Omröstning

Tycker du att det är roligt med namn?
 Ja absolut!
 Nej, namn intresserar mig inte.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards